0

Juvan Lehti kysyy: Käyttikö Jarkko Ahola mielestäsi Juvan kirkon konsertissa sopimatonta kieltä?

Yhdestä Jarkko Aholan Juvan kirkkokonsertissa käyttämästä ilmaisusta on noussut keskustelua sosiaalisessa mediassa, uutisoi Juvan Lehti verkkosivuillaan 26.2. ja printtilehdessään 27.2.

Mitä mieltä sinä olet: Käyttikö Jarkko Ahola mielestäsi Juvan kirkon konsertissa sopimatonta kieltä?

Juvalainen kristillisten kunnanvaltuutettu ja seurakunnan lähetyssihteeri Aila Asikainen tuohtui kirkossa esiintyneen Aholan kielenkäytöstä. Juvan Lehden haastattelussa Asikainen oli sitä mieltä, että Ahola oli käyttänyt konsertissa kieltä ja sellaista tyyliä, joka ei sovi kirkkoon. Asikainen ärsyyntyi erityisesti Aholan ilmaisusta ”seuraava on helvetin vanha biisi”.

Vastaa kyselyymme!

 

Linkki Juvan Lehden juttuun:

https://www.juvanlehti.fi/2020/02/26/jarkko-ahola-aiheutti-juvalla-naraa-kirkkokonsertissa-lahetyssihteeri-aila-asikainen-ei-pitanyt-kielenkaytosta-ja-poistui-kesken-konsertin/

 

Käyttikö Jarkko Ahola mielestäsi Juvan kirkon konsertissa sopimatonta kieltä?

  • Ei (84%, 344 ääntä)
  • Kyllä. (16%, 66 ääntä)

Äänestäjiä yhteensä: 409

Loading ... Loading ...

36 kommenttia aiheesta “Juvan Lehti kysyy: Käyttikö Jarkko Ahola mielestäsi Juvan kirkon konsertissa sopimatonta kieltä?

  • 27.2.2020 at 13:11
    Permalink

    Ja höpö höpö! Jarkko oli oma itsensä, upea laulaja! Käyttäytyi niin hienosti kuin voi! Ei pidä artistia pyytää esiintymään, jos ei ymmärrä häntä!

  • 27.2.2020 at 13:15
    Permalink

    Ja höpö höpö! Jarkko oli oma itsensä, upea laulaja! Käyttäytyi niin hienosti kuin voi! Ei pidä artistia pyytää esiintymään, jos ei ymmärrä häntä! Jos tuo yksi sana pilasi teidän konsertin, niin voi voi! Toinen antoi kaikkensa ja vielä kipeänä! Toivoin, että olisi laulanut heviä🤣Jarkko on paras💗

  • 27.2.2020 at 14:10
    Permalink

    Jarkko on oma aito itsensä! Mokomasta sanasta ei pidä loukkaantua! Upea artisti.

    • 27.2.2020 at 18:58
      Permalink

      No voi hyvää päivää! Pienet on tädillä murheet jos tuollaisesta pitää herneet vetää nenään. Kannattaisko vähän laajentaa näköalaa? Mutta muutenkin, pitikö tässä tehdä kärpäsestä härkänen? Onko vaalit lähellä???

  • 27.2.2020 at 14:12
    Permalink

    Aholan konsertti oli loistava. Toivottavasti saamme Juvalle jatkossakin huippuesiintyjiä! Tälläinen lehdessä kirjoittelu tuntuu nololle.

  • 27.2.2020 at 14:20
    Permalink

    Kyllä tämä yhden henkilön mielensä pahoittaminen on nyt saanut liian suuret mittasuhteet. Asian olisi toki voinut hoitaa toisinkin, vaikka keskustelemalla henkilökohtaisesti Aholan kanssa, jos siinä nyt ylipäätään mitään keskusteltavaa edes olisi ollut. Konsertista pidettiin suosionosoituksista päätellen, kirkko oli täynnä ja kai tuottoakin tuli hyväntekeväisyyteen. Aholan kirkkokonsertit ovat suosittuja, niitä on ollut jo useana vuonna monissa kirkoissa. Ehkä juuri siksi hänet tähänkin tilaisuuteen haluttiin. Konsertti oli hieno ja artisti upea.

    • 27.2.2020 at 20:06
      Permalink

      Juurikin näin!

  • 27.2.2020 at 15:11
    Permalink

    Olin kirkkokonsertissa ja konsertti oli aivan upea. Tulkinnat olivat loistavia! Jarkko Ahola pystyi flunssaisena lähes täydelliseen tulkintaan jokaisessa laulussa. Kyllä taas Mielensäpahoittaja pahoitti mielensä…

    • 27.2.2020 at 17:32
      Permalink

      Minusta Ahola erehtyi ja kirosana livahti ajattelemattomasti. Sen olisi voinut jättää sanomatta. Ymmärrän niitä ihmisiä joita se loukkasi.

  • 27.2.2020 at 15:17
    Permalink

    En ollut kyseisessä konsertissa mutta useassa kirkossa olen ollut kuuntelemassa hänen jumalaista ääntään. Ei pidä takertua noin pieniin seikkoihin. Kuulijat olivat tyytyväisiä ja se on tärkeintä!

  • 27.2.2020 at 15:48
    Permalink

    No ei helvetissä käyttänyt sopimatonta kieltä! Helvetti muuten mainitaan raamatussakin jos on sattunut siihen tutustumaan😀

    • 1.3.2020 at 18:04
      Permalink

      Kommentoineissa (myös Fb) on hävinnyt pointti. Tietysti Ahola kiroillessaan käytti sopimatonta kieltä. Jokainen varmasti ymmärtää, että Raamatussa helvetti-sanaa ei käytetä kiroilumielessä.
      Totta on myös se, että kukaan meistä ei ole synnitön, eikä meidän pitäisi lähteä toisiamme tuomitsemaan. Siitä tässä ei kuitenkaan ole kyse, vaan kiroilusta kirkossa.

  • 27.2.2020 at 15:59
    Permalink

    Hieno käytöksinen nuori mies, ihmettelen kovasti jos hän on manalan sanastoa käyttänyt. Olen käynyt Jarkon konserteissa (muualla kuin kirkoissa kahdeksan kertaa) ja en ole hänen kuullut kiroilevan. Ja jos on moinen sana lipsahtanut niin antakaa hänelle anteeksi. Keskittykää olennaiseen.

    • 28.2.2020 at 21:37
      Permalink

      Eikö Raamatussakin käytetä sanaa helvetti? Vieläpä useassa kohdin. Samaten uskonnollisessa kirjallisuudessa. Monet saarnaajat ja papit, elleivät kaikki, ovat toistuvasti uhkailleet kansalaisia helvetillä.

  • 27.2.2020 at 17:38
    Permalink

    Olin konsertissa ja minua kirosana havahdutti. Minäkin ajattelin että tuo kielenkäyttö ei kuulu tuossa yhteydessä kirkkotilaan.

  • 27.2.2020 at 17:54
    Permalink

    Jos tuollainen kielenkäyttö hätkähdyttää, niin tuntemus kirkosta historiallisena paikkana on varsin värittynyt. Muistetaan, että historiallisesti herran huoneissa on tavattu olla humalassa (kännin aste on vaihdellut pienestä sievästä oksentelevaan laitamyönteiseen), perkeleet ovat lennelleet, kun talonpojat ovat raahautuneet kuuntelemaan saarnaa. Ottaen huomioon, että aiemmin kirkko saattoi olla yksi harvoja paikkoja, joissa maalaistyttö ja naapuritilan poika säännöllisesti tapasivat, on todennköistä kirkkomailla tapahtuneen myös haureutta.

  • 27.2.2020 at 18:11
    Permalink

    Jarkko Ahola on luonnonlapsi,pistää itsensä likoon täysillä. Tuollainen lievä lipsahdus annettakoon anteeksi! Loistava esiintyjä, ei pienintäkään diivan elkeitä, hieno konsertti kaikenkaikkiaan, kiitos.

  • 27.2.2020 at 18:26
    Permalink

    Kirkon sanoma on käsittääkseni – myös työntekijälleen -rakkaus, armo ja anteeksianto. Rouva Jenni Haukiota nettikirjoittelun suhteen vapaasti lainaten:”Jos ei ole hyvää sanottavaa, kannattaa vaieta.” Ahola on upea ja yleisönsä rakastama artisti.

  • 27.2.2020 at 19:30
    Permalink

    On vahingossa varmasti lipsahtanut. Jarkko on erittäin hyväkäytöksinen kaveri. Eikö tälle ulosmarssijalle satu vahinkoja?! Muistaakseni kirkossa puhutaan anteeksiannosta… Ja olisi ollut korrektia esittää harminsa asiasta suoraan artistille, mutta toki jos haluaa tehdä itsestään numeron niin se käy näin.

  • 28.2.2020 at 00:27
    Permalink

    Kannattaa myös seurata, kuinka tätä asiaa on ”selitelty” ja jaettu vastuuta tapahtuneesta jälkikäteen.
    Syylliseksi on leimattu tilaisuuden järjestänyt järjestö ja vastuu tämän kertomisesta on sälytetty
    kappalaisen harteille.
    Seurakunnanjohto on kuitenkin se taho joka kantaa jakamattoman vastuun viime kädessä kaikesta seurakuntatoiminnasta. Tämä tapaus ei ole ainut missä vähemmän mieluisten asioiden delegointia harjoitetaan.

    • 28.2.2020 at 20:14
      Permalink

      Jakamaton vastuu – mistä? Kirkossa järjestetty konsertti ei ollut seurakunnan omaa toimintaa. Kouluilla on iltapäiväkerhoja, joita pitävät kunnan päiväkerho-ohjaajat, eivät opettajat. Kirkossa on konsertteja joissa ei ole seurakunnan työntekijät mukana. Kuten tämä. Vastuu on tietysti tilaisuuden järjestäjillä. Kirkossa voimme kuulla ja kuunnella kaikenlaista, musiikkia ja puhetta. Seurakunnan ydintoiminta on kuitenkin kertoa ilosanomaa Jeesuksen elämästä ja pelastuksesta, jonka Taivaan Isä on valmistanut jokaiselle katuvalle. Ensimmäiset tulevat viimeisiksi ja viimeiset ensimmäisiksi. Niin oli jo Vapahtajamme eläessä, kun Jeesus kohtasi kaivolla naisen, kutsui Lasaruksen elämään, vaikka oli jo kuollut jne.

      • 2.3.2020 at 16:08
        Permalink

        Vastuuasia on pläkkiselvä. Tilojen omistaja vastaa. Kunta vastaa siitä, että sen omistamia tiloja käytetään asianmukaisesti. Isäntä vastaa talonsa järjestyksestä jne.
        Lisäksi minusta kannattaa nyt jättää noilla Raamatunlauseilla leikkiminen vähän vähemmälle.
        Ko tapaus liittyy puhtaaseen käytännöllisyyteen ja siihen pystyykö seurakunnan johto vastaamaan jatkossa siitä, että kirkon tiloja käytetään asiallisesti.
        Jos ei pysty, on asiattomuudelle rajana vain taivas. Ist that simple.

  • 28.2.2020 at 07:21
    Permalink

    Rokkarit voisivat pitää konserttinsa maallisimmissa tiloissa. Voisi olla luonnollinen, Herran huoneessa on hyvä muistaa elämän pyhyys.

  • 28.2.2020 at 08:19
    Permalink

    Ehkä kannattais katsoa peiliin

  • 28.2.2020 at 10:22
    Permalink

    Kyllä mun pää rekisteröi tuon kyseisen lauseen heti. Ajattelin kuulinko oikein. Mutta nuorten lauluryhmässä laulaneena ymmärrän herkän muusikon spontaaniutta. Laitan kyseisestä spiikistä vastuuseen järjestävän tahon, Rotaryt. Heidän olisi kuulunut tähdentää artistille että ymmärtävät olevansa Jumalan kasvojen edessä, ehtoollispöydän edessä. Kirkko ei ole kapakka Suomessa, vaan Jumalan pyhyys ON pyhitetyssä tilassa, kun rukoillen siunataan taivastien käyttöön kirkko ja alttari. Alkoholilaki määrittelee anniskelualueet ja hotelli- ja majoitustilojen alkoholianniskelut ym. Samoin Kirkkolaki määrittää missä jaetaan ehtoollinen ja ollaan kristittynä. Kun nykyisin Suomessa levitellään käsiä joka suuntaan ja levitoidaan ja tartutaan hetkiin, on hyvä että säilyy edes yksi paikka missä Jumalan Sanaa pidetään kunniassa. Kun monelle näyttää olevan krediittiä olla mahdollisimman kunniaton. Kuka tulee kokin työpaikalle levittelemään sars tai esbl-viruksia? Seurakunnan työntekijälle ja vapaaehtoiselle kirkko ja seurakuntasali ovat kirkkolain mukaisesti pyhiä alueita. Siellä ei sovi toimia miten vaan. Ei Israelissa Länsimuurillekaan mennä olkapäät paljaina vaikka Aurinkomatkojen opas muinoin tutustumiskäynnillä rikkoi sovinnaisuussääntöjä tulevaan Jerusalem-kaupunkilomaansa tutustuessaan 1980-luvun lopulla. Mikä on jollekin uskon suunnalle pyhää, sitä kunnioitetaan, koska tämä kuuluu yleissivistykseen. Jos nykyisin kouluissa ei sellaista opeteta voi lisätä kansalais- ja yhteiskunta taidot ja -kelpoisuuden pika pikaa vaikka sen kutunkeiton tapaan, että opetetaanko uskoa, uskontoa vai ”elämänkatsomusta” ja tapatietoutta eri kulttuurien tapaan. Minä en ole käynyt autokoulua, minulla ei ole ajokorttia enkä mene määräilemään ja nauramaan jonkin auto- ja ajoturvallisuus- ja liikennekäyttäytymisinsinöörin opetusta ja käytännön neuvoja. Annetaan lähetyssihteerin kertoa mikä lähetystyölle ja Kirkon Herralle kuuluu ja muusikoiden musisoida siellä missä saa puhua mitä mieleen tulee?

    • 3.3.2020 at 01:29
      Permalink

      Ei kaikki ihmiset ja järjestöt ole niin korkeassa pyhityksen tilassa kuin täti57+, että pystyvät erottamaan soveliaisuuden rajat.
      Soveliaisuuden ymmärtämiseen tarvitaan ohjausta ja opetusta jos on epäilyä ettei homma toimi. Eikä se ohjaus pahaa tee, vaikkei olisikaan siitä epäilyä.
      Ymmärtäisin, että juuri kristillisten arvojen opetus on kirkon perustehtäviä. Tämä pätee järjestöihin samoin kuin myös yksittäisiin lampaisiin. Eihän lastakaan lyödä vahingoista, joita se ei edes ymmärrä vääryksiksi.
      Seurakunta voi laatia esimerkiksi selkeät ohjeet lempeän ohjauksen myötä, kirkossa pidettäviä ohjelmia varten ja järjestäjältä allekirjoituksen pamflettiin, että vinkit on ymmärretty.
      Muutenkin tätillä näyttäisi Hengen käsitteet ja niiden käytännönmerkitys olevan hieman hakusessa.
      Mitä pyhitys on? Se on jonkin erottamista jollekin (jotakin tarkoitusta varten) se on siis tavallaan raja, jonka yli ei voida sallia menevän sellaisten, jotka eivät suostu pyhityksen arvovaltaan.
      Se on muuri. Ja muuria aukkoa vartioidaan sisältä päin. Eihän vartioinnista ole vastuussa ne jotka ovat sen ulkopuolella, vaan se joka muurin asettaa ja omistaa.

  • 28.2.2020 at 13:55
    Permalink

    Virhe tapahtui, nyt etsitään syyllisiä. Olisiko sittenkin anteeksiannon paikka?
    Kaikki teemme virheitä, ne on helppo unohtaa, mutta toisen virheet eivät unohdu. Sellaisia me ihmiset olemme. Ei toinen ole toistaan parempi.
    Hyvä paimen etsii ja ohjaa eksyneet takaisin laumaan, nyt taisi tässä kohussa käydä päinvastoin ja eksyneitä tulee entistä enemmän. Lauma on helppo hajottaa, kasaaminen on vaikeaa.
    Tämä olisi kannattanut pitää mielessä, ennen kohun synnyttämistä.
    Pienellä paikkakunnalla on syytä puhaltaa yhteen hiileen, tai kohta tätä yhteisöä ei enää ole.
    Ei artistin konsertissa sanoma ajattelematon sana saisi päätyä lehden etusivun jutuksi, kun samaan aikaan sata ihmistä on menettämässä työpaikkansa ja toimeentulonsa.
    Paha kello kuuluu kauas. Kohu leviää hetkessä fanien kautta artisteille, jatkossa heitä tuskin kiinnostaa tällainen takapajula. Kuultavaa ja katsottavaa on sitten etsittävä muilta paikkakunnilta.

  • 28.2.2020 at 20:08
    Permalink

    No mikä tässä nyt oli. Minusta tuollaisesta oli aika turhaa loukkaantua, jos oli vain tuollaista maininnut. Aika moni muukin kiroilee vähän enemmänkin. Se on myös tutkimusissa todettu, että lisää kivunsietoa ja on terveellistä. Siis ihan oikeasti.

    Tosiaan pelkkä myrsky vesilasissa.

  • 28.2.2020 at 21:54
    Permalink

    Ei pappikaan saa sanoa että onpa helvetin vanha virsi miltäköhänkuulostaisi mummo

  • 29.2.2020 at 00:51
    Permalink

    Aholan konsertti ei ollut kirkkoon sopiva. Lauluääni kuuluu bändikonsertteihin sopivaksi niinkuin oli Teräsbetoni. Rotaryt veti pahasti alta lipan. Yksi ainoa ns. Hengellinen laulu oli mukana#Maan korvessa kulkevi lapsosen tie#. Muut laulut oli iskelmiä. Sopiva paikka olisi ollut esim. Mikaeli. Juvan kirkko ei ole takapajula vaan upea kirkko on tarkoitettu kristilliseen käyttöön eikä #hömppähuoneeksi#.

  • 1.3.2020 at 01:24
    Permalink

    En ollut konsertissa, koska tuo esiintyjä on mikä on.. Pitääkö suomessa olla pitkä tukka ja parta, että voidaan tituloida taiteilijaksi. Toinen ihmetyksen aihe on tuo järjetön tatuointivillitys.
    Nuoret ihmiset pilaa ihonsa. Jotkut on kertoneet tatuointivärien myrkyllisyydestä.
    Onko samoja myrkkyjä kuin vaikka automaaleissa?
    Nainenkin voi joutua vaikka keisarinleikkaukseen ja jos on mahassa tatuointeja, niin lähtekö myrkyt verenkiertoon.. tai voidaan ihmistä joutua leikkaamaan ties mistä osasta, sairauksia on paljon. Kuputan puuta.
    Mutta mikä vimma oli Rotaryillä kuttua tuo pitkätukkainen Juvan kirkkoon, onhan lähellä Mikaeli ja Pieksämellä Poleeni ja Varkaus sali Varkaudessa.
    Jotain on yhteiskunnassa vialla , sanon minä.
    Liikemies Väinö Kontisella, sukumme patriarkalla ja neuvonantajalla oli osuvia sanontoja.
    Mm että ”tyhmältä kansalta ottavat rahat pois. Mitäs tuhma kansa rahalla tekee?”
    Lie rokkivekkarit huomanneet että ikäihmisilä voi rahastaa ja kirkkokansalla on rahaa yli kolehtien…
    Musiikkibusines on tiukoilla, kun levymyynti ja keikat ei vedä entiseen malliin, kuulemma levymyynti on romahtanut, ihmiset kuuntelee musiikkia ja lataa netistä.
    Epäilen suuresti jonkinlaista kartellia ja mafiatyyliä musiikkimaailmassa, uusia yrittäjiä ei lasketa esim tanssipaikoille kuin korkeintaan tuplaorkesteriksi. Kesän lavakeikkoja vetää samat nimet vuodesta toiseen ja rahat virtaa ehkä sinne missä tarve ei ole kipein…
    Mitä olen Syvälahdessa käynyt viime kesinä näyttää sielläkin hiljenevän.
    Onko syynä samat esiintyjät?
    ”Ihmiset on halukkaita uutta kuulemaan ja näkemään,” totesi saarnamies Edward Leinonen Puumalassa puhuessaan.

  • 1.3.2020 at 11:41
    Permalink

    Kirkothan ovat kysyttyjä erilaisten tilaisuuksien ja esiintymisien paikkoja koko maassa kautta vuoden. Normi sunnuntain messu vetää väkeä kourallisen, (poikkeus joulu ja pääsiäinen), luulisin, verrattuna esim oopperalaulajan tai muun taiteilijan käyntiin, mietitään vaikka Temppeliaukion kirkkoa, Turun tuomiokirkkoa jne.
    Ja kirkko kuuluu kaikille, kuka voi sanoa, ettet saa tulla tai tämä esitys juuri ei ole sopivaa. Ja ulkonäkö on jokaisen henkilön oma asia!

    Juvan lehden Facebook -sivulla tuli vihdoin sanottua se, mikä oli tärkeintä tässä, että upea esiintyjä veti kirkon täyteen, ja tuotto jaetaan hyväntekeväisyyteen useisiin eri kohteisiin paikkakunnan ihmisille. Voiko parempaa enää pyytääkään ystävänpäiväkonsertin hengessä! Ja järjestelytkin taidettiin hoitaa talkoilla.

    Toivon raikkaiden kevättuulien puhaltelevan myös siellä Juvan suunnalla, terveisin musiikkia rakastava henkilö Lounais-Suomesta…

  • 1.3.2020 at 21:59
    Permalink

    Totta on JUvallakin , ettei enää edes joulukirkko vedä entiseen malliin.Elinkustannukset on nousseet valtavasti Eu jäsenyyden aikana ja enää ei matkusteta jouluksi entisille lapsuuden elomaille ja suuret ikäluokatkin vanhenee…
    Mitä tulee väittämään , että kirkko kuuluu kaikille, ei ihan kokonaan pidä paikkaansa.
    kirkon omistaa Juvan seurakunta , joka päättää kenelle kirkkoa vuokrataan ja mitä siellä saa esittää.
    Ei tarvitse esiintyä pyhimyksenä, mutta Aila Asikainen on oikeassa.
    Iskelmämusiikki konserttimuodossa ei kuulu kirkkoon tai vielä vähemmän taiteellinenkaan kiroilu. Sitä varten on muut foorumit käytettävissä.
    On syytä kunnioittaa Juvan evankelisluterilaisen seurakunnan päätöksiä, mutta tulkoon
    sanotuksi sekin, että kirkkoneuvoston on syytä tarkistaa linjansa, eikä rokkivekkareille enää kirkkoa vuokrata.

  • 21.3.2020 at 10:32
    Permalink

    Ja sitten ihmetellään, miksi kansa ei käy kirkossa? Jos kirkon työntekijät ovat tuollaisia turhasta loukkaantujia, draamakuningattaria, nipottajia ja tyhjästä nalkuttajia, tein oikein erottuani kirkosta viime vuonna. Suhteellisuudentajua, ihmiset! Tekopyhät yksittäisistä sanoista loukkaantujat voivat todellakin katsoa peiliin.
    Jos tekopyhyys on tärkeämpää kuin ihmisten auttaminen (tämähän oli hyväntekeväisyyskonsertti) ei ehkä sitten kannata tuoda kirkkoihin tunnettuja artisteja jotka vetävät kirkot täyteen ja keräävät paljon rahaa hyväntekeväisyyteen. Ainahan voitte pitää keskenänne ”täydellisten ihmisten konsertteja” ja katsoa tavallisia ihmisiä nenänvartta pitkin, mutta älkää väittäkö, että toimitte kristillisesti tai Jumalan nimissä.
    Jeesus ei halveksi ketään. Ei edes häntä, joka vahingossa sanoo kirkossa sanan HELVETTI.
    Hyvä tietää millaista porukkaa teillä siellä on seurakunnassa, niin jätän kaikki Juvan seurakunnan tapahtumat tulevaisuudessa väliin, ja käytän rahani vaikka Aholan levyihin.

    • 23.3.2020 at 13:37
      Permalink

      Kaarina, kommenttisi on asiaa! Arkkipiispa Luoma haastattelussaan viikko sitten (Turun Sanomat Extra) puhui varoituksen sanoja pohdiskellen mustavalkoisen asenteen vaaroja sekä sanojen viisaudella asettelua, kun näitä loukkaantujia nykyajassamme niin riittää!
      Itse pidän konsertista kesken lähtijän tekoa kovin epäkohteliaana eleenä artistia kohtaan. Hän olisi voinut tuohtumuksensa esittää fiksumminkin. Nyt noloa! Sehän on samaa, kun monet lähtevät viimeisen kappaleen aikana ryntäämään kai tärkeämmiksi kokemiaan vaatenarikoita kohti kiitosten ja loppuaplodien sijaan! Kotikasvatuksen soisi lankeavan otollisempaan maastoon toivon mukaan enemmän noihin nykytenaviin, kuin mitä nyt tässä suhteessa aikuisissa näyttää puutosta olevan…

  • 22.3.2020 at 01:48
    Permalink

    Ennen rahojen syytämistä Aholan levyihin suosittelen hankkimaan ja lukemaan mm seuraavat teokset: Kommunismin Musta kirja ja Saatana saapuu Moskovaan, sekä , Salainen Asiakirja Nro 1

Comments are closed.

Viikon kysymys

Parasta kesässä?

Näytä tulokset

Loading ... Loading ...