Puutarhainnostus: Suomalaiset rynnivät kevään kukkaostoksille - kansalaiset suunnittelevat hankkivansa kesäkukkia tänä vuonna ennätyksellisen paljon

Kauppapuutarhaliiton teettämän tutkimuksen mukaan 12 prosenttia suomalaisista arvioi lisäävänsä puutarhaostoksiaan viime vuoteen verrattuna. Anneli Myllylä

Suomalaiset suunnittelevat hankkivansa kesäkukkia tänä vuonna ennätyksellisen paljon. Kauppapuutarhaliiton teettämän tutkimuksen mukaan 12 prosenttia suomalaisista arvioi lisäävänsä puutarhaostoksiaan viime vuoteen verrattuna.

Ostajia odotetaan siis vieläkin enemmän kuin hurjana koronakeväänä 2020, kun kesäkukat myytiin ennätyksellisen aikaisin loppuun. 76 prosenttia arvioi hankkivansa kukkia suunnilleen saman verran kuin viime vuonna.

Puutarhainnostus näkyy eniten nuorten aikuisten kohdalla. Joka neljäs 18–34 vuotias mies ja lähes joka kolmas 25–34 vuotias nainen arvioi lisäävänsä kukkien ostoa.

Kotitalouksista 67 prosenttia, eli jopa kaksi kolmasosaa suomalaisista hankkii kesäksi kukkia puutarhaansa, parvekkeelle, patiolle tai mökille. Tutkimuksesta selvisi myös, että mitä pienemmällä paikkakunnalla asuu, sitä enemmän kukkia hankitaan. Kunnissa asuvista kesäkukkia aikoo hankkia 76 prosenttia, pääkaupunkiseudulla 58 prosenttia vastaajista.

Puutarhainnostuksen kasvu näkyy kuitenkin eniten pääkaupunkiseudulla, jossa asuu eniten kukkaostoksiaan lisääviä vastaajia.

– Kesäkukkasesonki on vuoden merkittävin ja laajimmin suomalaisia liikuttava sesonki vuoden kierrossa. Kesäkukkia viljelee yli 400 puutarhaa joka puolella Suomea, aina Karjaalta Ivaloon saakka, kertoo Kauppapuutarhaliiton toiminnanjohtaja Jyrki Jalkanen.

Kesäkukkamyynti on hyvin tärkeä osa suomalaista kasvihuonetuotantoa ja se on kotimaista lähityötä aidoimmillaan.

Jyrki Jalkanen

Kesäkukkatarhat myyvät täysin Suomessa kasvatettuja lähikukkia, joita ei tuoda ulkomailta ollenkaan. Tuotannon jakautuminen ympäri Suomen takaa lyhyet kuljetusmatkat.

– Kesäkukkamyynnin tuotannon arvo viljelijähinnoin on noin 100 miljoonaa euroa. Kesäkukkamyynti on hyvin tärkeä osa suomalaista kasvihuonetuotantoa ja se on kotimaista lähityötä aidoimmillaan, sanoo Jalkanen.

IROResearch Oy:n Tuhat suomalaista -tutkimuksen tiedonkeruu tehtiin internetissä oli 19.-25.4.2021 välisenä aikana. IROResearch Oy:n valtakunnalliseen kuluttajapaneeliin. Tutkimushaastatteluja tehtiin yhteensä 1000.

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka