Mielipide: Digitalisaatio on mahdollistaja - "Lähipalvelujen rinnalle joudutaan tuomaan digitaalisia ratkaisuja, joiden avulla tarvittava apu on saatavilla"

Tulevan Etelä-Savon hyvinvointialueen visio on olla asiakaslähtöinen, rohkea ja digitaalinen – nämä ovat palvelustrategian kehittämistyön kulmakiviä. Etelä-Savon maakunnassa pitkät välimatkat ja palveluiden saatavuus ovat haaste. Lähipalvelujen rinnalle joudutaan tuomaan tehokkaita digitaalisia ratkaisuja, joiden avulla tarvittava apu on nopeasti saatavilla.

Kehitettävää on silti: matkapuhelinverkkojen kuuluvuuden ja tietoliikenneyhteyksien parantaminen erityisesti haja-asutusalueella, tietojärjestelmien yhteensovittaminen, itsepalvelun helpottaminen, tietoturvallisuuden ja tietosuojan varmistaminen sekä asiakkaiden neuvonta ja ohjaus.

Maakuntaliiton hallinnoimilla aluekehitysrahastojen avulla tuetaan yritysten tutkimus- ja innovaatiovalmiuksia kuten kehittyneiden teknologioiden käyttöönottoa, digitalisaatiota sekä kasvun ja kilpailukyvyn parantamista. Maakuntaohjelman yhtenä tavoitteena on hyvä fyysinen ja digitaalinen saavutettavuus. Maakunnan älykkään erikoistumisen strategiassa digitalisaation ja innovaatioiden levittäminen ovat yhtenä keskeisenä tavoitteena. Tämä myös koskee koko hyvinvointialaa, julkisesta yksityiseen toimijaan.

Hyvinvointialueen omassa digitalisaation kehittämistyössä on otettava mukaan muun muassa maakunnan yksityiset sote -toimijat, jotta digitaaliset palveluketjut toimivat tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti, siis siellä missä asiakas on.

Olen toiminut työelämässä yli 30 vuoden ajan eri tehtävissä joko asiantuntijana tai johtajana. Tietotekniikan hyödyntäminen on ollut aina työni keskiössä. Olen viimeisen opiskellut kahdessa eri ammattikorkeakoulussa projektijohtamista, kyberturvaa, tekoälyä ja data-analytiikkaa: niitä asioita, jotka ovat hyvinvointialueemme kehittämisen pohjana.

Arto Sepponen

Aluevaaliehdokas (kesk.)

Maakuntahallituksen puheenjohtaja

Pieksämäki

Siirry vaalien tulospalveluun

Kommentoi

Palvelut

Ruokapaikka